Un film atât de bun încât te face să înjuri [RECENZJA]

O familie vrăjitoare așteaptă un preot. El ar trebui să binecuvânteze casa și pe cei care locuiesc în ea, la 40 de zile după moartea lui Emil, tatăl personajului principal. Dar preotul a întârziat. Mâncarea se răcește, emoțiile cresc. Din cuvânt în cuvânt, atmosfera se îngroașă și începe să semene cu o mizerie groasă. Se spune că românilor le place mamilja, felul de mâncare național românesc care poate fi gătit foarte mult timp și să nu explodeze. Seranivada, ca și protestele recente de la București, arată că ceva s-a schimbat în România. Totuși, aici explodează.

Așteptarea preotului este însoțită de conversații care se transformă rapid în certuri. Gama de subiecte este largă – de la teoriile conspirației despre 11 septembrie (că americanii au pus ei înșiși bombele), până la atacuri teroriste din Franța și pe vremea lui Ceaușescu, până la detalii intime din viața membrilor familiei perfidă. Puteți ajunge și la Biserica Ortodoxă. Este ușor de imaginat scenariul polonez pentru „Sieranevada”: nu este disponibil Aperitiv Controversa asupra Bisericii și a Refugiaților, pe prânz Ne certam despre PIS, iar pentru desert – de ce nu – scoatem cadavrele din Smolensk din sicrie. Asemănarea dintre principalele teme „de familie” este izbitoare. Puiu a creat o anatomie a fricilor și traumelor românești, dar se dovedește că problemele României sunt foarte aproape de noi.

„Sieranevada” are o formă dificilă. Camera, care nu părăsește apartamentul înghesuit timp de aproape trei ore, face întorsături extraordinare pentru a transmite atmosfera tragediei familiale intense la care asistăm de parcă ar fi fost în fața ochilor noștri, unu-la-unu. Puterea filmului constă în forma sa documentară și în dialogurile sale nerepetitive. Românii au unele dintre cele mai deschise împletituri din lume, dintre care multe au de-a face cu ceea ce i-ai face mamei tale sau altcuiva. Cu toate acestea, nu se poate să nu observăm că opera lui Puyo se limitează uneori la o subtilă metaforă metafizică. „Sieranevada” este poezia de mlaștină de familie.

READ  Traseul Transfagarasan prin Carpatii Meridionali este acum deschis [wideo]

Filmul nu ar fi fost prejudiciat de unele tăieturi și schimbări de planuri, dar marea realizare a lui Puiu este că o poveste atât de intimă ține suspans. Pare simplu, cinema remarcabil. „Sieranevada” este atât de bună încât te face să vrei să blestemi. Bineinteles in romana.

© Materiale de presă